Algemene informatie

Wat leuk dat u een kijkje neemt op onze groepspagina! Hier vindt u algemene informatie over het reilen en zeilen in de kleuterklas. Het hele schooljaar door werken wij met thema’s. Wij houden u op de hoogte van de activiteiten in de klas via de Parro-app.

Welkom bij groep 2

Groep 2a
Juf Diny en juf Paula
Groep 2b
Juf Janneke
Julianastraat 6, 3161 AK Rhoon

De dag verloopt als volgt:

  1. Ieder dagdeel start met een inloop. Tijdens deze inlooptijd gaat de jas in de luizenzak en het eten en drinken in de desbetreffende bakken. Er ligt altijd een startopdracht voor de kinderen klaar waaraan de kinderen zelfstandig kunnen werken.
  2. Daarna start de kring met daarin verschillende activiteiten zoals weekopening, godsdienstige vorming taal-en reken-activiteiten.
  3. Dan staat speel/werken op de planning. Op het kiesbord kunnen de kinderen zelfstandig hun activiteiten plannen. Per thema kunnen de kinderen kiezen voor spelen in de uitdagende hoeken die door de inbreng van de kinderen worden gevormd én uit 3 werkopdrachten per week die passen bij het thema. .
  4. Halverwege de ochtend is het tijd voor een korte eet- en drinkpauze. Op dinsdag en donderdag ‘gruiten’ we. Dat betekent dat we allemaal iets van groente of fruit eten.
  5. Bewegen is gezond! Ieder dagdeel spelen de kleuters buiten. Hierbij kunnen de kinderen hun eigen spel bedenken met de al het buitenspel materiaal.
  6. Bij slecht weer is er een spelles in het speellokaal.
  7. Vrijdagochtend hebben we een gymles. De leerlingen gymmen in een korte broek met een T-shirt en gympjes

Dit leert uw kind in groep 2

In groep 2 wordt het spel van de kinderen uitgebreid d.m.v. betekenisvolle hoeken en activiteiten. Spelen is de motor van al het leren. Tijdens dit spel wordt de brede ontwikkeling gestimuleerd. Alle doelen van rekenen, taal, spel, en motoriek komen hierin aan de orde. Zo stimuleren wij de betrokkenheid en het welbevinden van uw kind. Door dit spel doen zij allerlei kennis en vaardigheden op die zij nodig hebben voor het leerproces in groep 3.  Wij observeren de individuele ontwikkeling van de kinderen en noteren dit in de leerlijnen voor het jonge kind.

Taal

We luisteren naar de begin/midden- en eindklanken in een woord en leren een aantal letters die bij de thema’s passen. Door de betekenisvolle hoeken wordt de woordenschat uitgebreid.

Motorische ontwikkeling

Tijdens het buitenspelen en de gymles oefenen we allerlei grof motorische bewegingen. De fijne motoriek wordt gestimuleerd door alle opdrachten en materialen in de klas.

Rekenen

Spelenderwijs leren we omgaan met cijfers, tellen en hoeveelheden. We maken kennis met meten, wegen, vormen en de begrippen die daarbij aan de orde komen.

Sociaal-emotionele ontwikkeling

We leren spelenderwijs omgaan met elkaar en vergroten hierbij ons welbevinden en betrokkenheid.

meisje

Veiligheid:

Teenslippers zijn heerlijk luchtig, maar zijn niet handig om mee buiten te spelen.

Structuur:

Na de startopdracht werken we in een vast ritme: er wordt gebeden, gezongen, een Bijbelverhaal verteld, we kijken naar de doelenwand wat we die dag gaan leren.

ICT:

Op school werken we ook met iPads. In de groepen 1 en 2 gebruiken we onder andere met de OSMO Genius Kit.

Kennismaken met de Julianaschool?

De basisschool speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van uw kind. Deze acht jaar vormen een belangrijk deel van een kinderleven. Daarom bent u, samen met uw kind, van harte welkom om kennis te maken met onze school.

Kennismaken
pencil-iso