Op de Julianaschool is veel structuur. Het jaarklassensysteem en de rust is duidelijk merkbaar in de school. Alle groepen gaan op vrijdagmiddag naar school. Voor vierjarigen kan dat in het begin te vermoeiend zijn. Het is dan in overleg mogelijk om eens wat extra rust thuis te nemen. Kinderen zijn leerplichtig vanaf 5 jaar.
Wij werken bij de kleuters en in groep drie met aspecten uit het ontwikkelingsgericht en thematisch onderwijs. Ontwikkelingsgericht werken is een educatieve methodiek gericht op het stimuleren van de brede ontwikkeling van kinderen met aandacht voor sociale activiteiten als samen spelen, samenwerken en leren van en met elkaar.
Daarnaast gebruiken we de SLO (stichting leerplan ontwikkeling) mappen voor taal-en rekenen bij de kleuters. Met ingang van schooljaar 23-24 werken wij ook met de methode Rekenplein. In groep 3 werken we op het gebied van lezen met Lijn 3.
Rekenen wordt behandeld met Wereld in Getallen.
In de groepen 4 t/m 8 werken we thematisch bij alle wereldoriënterende vakken en programmagericht op het gebied van rekenen/taal met behulp van methodes. Rekenen en taal zijn deels op papier, deels digitaal. We geven les volgens het doordacht passend lesmodel. Een mix tussen technieken van Teach like a champion, coöperatieve werkvormen en het EDI-model.
Eigenaarschap en leren leren staan in de hele school centraal. Handelingsgericht werken is de norm.
Voor muzikale vorming hebben we een vakdocent. Op het gebied van sociaal emotionele vorming hebben we een uitgebreid programma. We werken met de Superheldenaanpak vanuit het ORKA-systeem.
We geven aan een kleine groep SOVA-lessen (lessen sociale vaardigheid) en daarnaast geven we aan de groepen drie, vijf en zeven weerbaarheidstraining.
Er is veel aandacht voor het talentonderwijs. Met daarin een mooi wetenschap en techniek programma. Ook kunstzinnige vorming en muziek is een vast onderdeel van het talentprogramma voor alle leerlingen. Zie pagina groepen voor meer informatie.
Ook toneel – en theater vinden wij belangrijk. Wij hebben een nauwe samenwerking met Jeugdtheater Hofplein en er zij verzorgen op onze school toneelles tijdens het naschools programma.
Ons naschoolse programma bestaat uit koken, expressie, muziek, dansen en sport, en zo bieden wij tijdens het schooljaar nog veel meer aan. Sommige onderdelen zijn kosteloos voor onze leerlingen.
Met de handen inéén bouwen wij aan de wereld om ons heen!
Passend onderwijs
Passend onderwijs kijkt vooral naar de mogelijkheden van het kind en laat ouders, school en anderen samen optrekken om de talenten van dat kind te laten opbloeien.
Passend onderwijs wil zeggen dat elk kind onderwijs krijgt dat past bij zijn of haar mogelijkheden en kwaliteiten. Een school moet elke leerling die bij de school is aangemeld een zo passend mogelijke vorm van onderwijs aanbieden (zorgplicht). Kan de school dat niet zelf, dan moet zij de ouders een voorstel doen voor een ander, wél passend aanbod binnen hun samenwerkingsverband. Scholen in dezelfde regio werken samen in een samenwerkingsverband. Zo zorgen een school ervoor dat er voor alle kinderen een passende plek op een school is. Ook als zij extra ondersteuning nodig hebben. Omdat de ondersteuning dagelijks in de scholen plaatsvindt werken de samenwerkingsverbanden intensief met de scholen samen.
Een school moet elke leerling die bij de school is aangemeld een zo passend mogelijke vorm van onderwijs aanbieden (zorgplicht). Kan de school dat niet zelf, dan moet zij de ouders een voorstel doen voor een ander, wél passend aanbod binnen hun samenwerkingsverband. Een belangrijk kenmerk voor passend onderwijs is de samenwerking van school en ouders met externe partijen.
Passend onderwijs op de Julianaschool
De Julianschool maakt deel uit van het samenwerkingsverband RIBA. Zie www.swv-riba.nl
Daarnaast hebben wij een schoolondersteuningsprofiel. In dit profiel wordt duidelijk wat de mogelijkheden van onze school zijn voor de basisondersteuning en voor eventuele extra ondersteuning.
Welke expertise hebben wij?
Wij hebben de volgende specialisten in school met elk een HBO+, master of Post-HBO-opleiding op het gebied van:
- gedrag en hoogbegaafdheid en er is talentonderwijs.
- lezen
- taal
- rekenen
- educational needs
- toegepaste psychologie
- didactisch coördinator / instructional leader
- muziek
- motorische remedial teaching
De specialisten zijn elk verantwoordelijk voor het beleid omtrent hun specialisatie, vastgelegd in plannen en protocollen. De meeste specialisten zijn ook een aantal dagdelen ambulant (geen klas), om de plannen uit te voeren.
Soms heeft een kind iets extra’s nodig op cognitief of sociaal emotioneel gebied. Begeleiding gaat dan het beste in 1 op 1 situaties of met een klein groepje. De begeleiding wordt vastgelegd in ontwikkelplannen in samenwerking met ouders.
Wij hebben de volgende specialisten in huis:
- drie intern begeleiders / zorgcoördinatoren,
- Schoolmaatwerkarrangement in 1-op-1 begeleiding (3 dagen per week),
- Beelddenkspecialist in 1 op 1 begeleiding (1 dag per week),
- Schoolmaatschappelijk werker (3u p/week).
- Anti-pestcoördinator (organiseert SOVA-lessen, Weerbaarheidstrainingen en borging methode sociaal-emotionele vorming)
- Kindercoach
Ook op het gebied van IT, techniek en wetenschap hebben wij specialisten en uitgebreide programma’s binnen ons curriculum.
- I-coach (HBO+ ICT-projectmanagement/ICT coaching)
- wetenschaps- & techniekcoördinator
Daarnaast hebben wij twee collega’s met specialisatie HBO+ ‘jonge kind’.
Onze doelstellingen voor de komende jaren
- Onze school is een lerende organisatie, waar we in een professionele cultuur en met collectieve ambitie werken.
- Op onze school heerst een veilig, positief en gestructureerd pedagogisch klimaat waarin we respectvol met elkaar omgaan.
- Onze school is een uitdagende, rijke leeromgeving met een vernieuwend en eigentijds curriculum waardoor wij leerlingen voorbereiden op de snel veranderende maatschappij.
- Op onze school wordt er gewerkt aan wereldburgerschap vanuit onze christelijke identiteit.
- Op onze school geven wij passend onderwijs aan alle leerlingen in een open en transparante samenwerking met ouders.
- Op onze school zijn de leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces en hebben zij geloof in eigen kunnen.
- Op onze school werken wij, op onderzoek gebaseerd, aan opbrengst- en handelingsgericht onderwijs (evidence based onderwijs).